De Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag en Lucas Onderwijs hebben het ontwerpteam uitgedaagd met hoge ambities: het ontwerpen van een school die niet alleen energieneutraal is, maar voldoet aan de hoge lat van Frisse Scholen. Het ontwerpteam heeft parametrisch ontwerpen ingezet om een optimale balans te vinden tussen daglichttoetreding, visueel comfort, thermisch comfort en energieverbruik. In het nieuwe onderwijsgebouw van ca. 11.000 m2 worden twee basisscholen, een middelbare school, een kinderdagverblijf en drie sportzalen gehuisvest.
Parametrisch ontwerpen
Hoe bereik je een optimaal comfort bij een minimaal energieverbruik? In de parametrische optimalisatie is met behulp van algoritmes bepaald wat de optimale glaspercentages en zonweringselementen zijn voor de verschillende oriëntaties. Het optimum is onder andere afhankelijk van:
- Gebruikerstijden
- Raamafmetingen
- Frisse Scholen comfortcriteria
- Afmetingen van buitenzonwering, ookwel “wimpers”
In plaats van het daglicht op de traditionele statische wijze te berekenen, is het daglicht dynamisch berekend, waardoor het daglicht kan worden afgestemd op oriëntatie en gebruikerstijd. Dankzij deze dynamische berekeningsmethode heeft het ontwerpteam optimale glaspercentages en zonweringselementen vast weten te stellen, resulterend in een comfortabel binnenklimaat en een laag energieverbruik.
Verder dan BENG: energieneutraal
Het gebouw is compact, heeft geoptimaliseerde raamoppervlaktes en een goed isolerende schil, hierdoor is het warmteverlies minimaal. Er wordt voldaan aan de resterende energiebehoefte door middel van:
- Lucht/waterwarmtepompen voor warmte en koude met buitenlucht als energiebron,
- Een groot aantal PV-panelen.
Circulaire systemen verzekeren de school van een duurzame toekomst
De verschillende functies van het gebouw zijn met elkaar verbonden door middel van multifunctionele ruimten en een interne brede “wandelgang”. Hierdoor kunnen de scholen en de kinderopvang gebruik maken van elkaars faciliteiten. Het scholencomplex is ontworpen zonder dragende wanden, waardoor de scheidingswanden tussen de scholen verplaatst kunnen worden en op die manier groei en krimp onderling tussen de scholen kan worden opgevangen.